Sådan skriver du en god employer branding tagline

Desværre. Overskriften lover en tand mere, end vi kan holde. For der findes ikke en quick fix for, hvordan man definerer det helt unikke og særlige ved virksomheden som arbejdsplads. En 1-2-3-så-er-du-oppe-at-køre-metode findes ganske simpelt ikke for employer branding taglines. Lige så vel som der heller ikke er én rigtig opskrift på, hvordan man maler et mesterværk eller indspiller et hit. I stedet får du her en mini-analyse og en lidt inspiration fra virkeligheden.

Employer branding guld
En god employer branding tagline er guld værd for de fleste virksomheder. Hvorfor? Fordi den med ganske få ord gør mere end blot at kommunikere, hvad virksomheden er, og hvem virksomheden leder efter. Den fortæller en historie, der er spændende at engagere sig i, uanset om man er eksisterende eller potentiel medarbejder. Og dét er det helt afgørende, hvis virksomheden vil trænge gennem støjen og skabe relationer til medarbejdere, ledere, medier og andre virksomheder.

Men hvad er en god employer tagline egentlig? Og hvordan er det lige, man skriver sådan en?

Både opsamling og invitation
Kært barn har mange navne. Og hvad er egentlig forskellen på en “tagline”, et “payoff” og et “slogan”? Grænsen er i bedste fald flydende. Men det vigtigste er heller ikke, at du har metodologien og retorikken i orden. Det er din målgruppe i sidste ende fløjtende ligeglad med alligevel. Det vigtige er, at det der står nederst på dine annoncer, sidst i jeres film og øverst på jeres messestand er det helt rigtige.

Det gælder om at bruge kræfter på at forstå, hvad der er særligt for virksomheden og udnytte dén viden aktivt i det kreative arbejde med at skabe en velklingende tagline. Du kan fx tage afsæt i de produkter, virksomheden producerer: Hvilken rolle spille de for kunderne? Er din virksomheden, den eneste, der producerer dem – eller kan man få dem over alt? Eller zoome ind på den funktion I udfylder I jeres kunders liv: Gør I det lettere at komme på arbejde? Sjove at holde sig i form? Billigere at komme til Jylland? Den eneste regel er, at du ikke må lade dig begrænse, men sørge for at skrive alt ned.

For kun med den rigtige analyse kan du skrive noget, der er unikt for jeres virksomhed, noget der har sproglig kant og noget, som taler til både hjerne og hjerte. Og det er netop kriterierne for en god employer branding tagline.

Bro mellem data og ide
Du er selvfølgelig nødt til at forholde dig til den virkelighed, du arbejder i. Og ofte skal du knytte dit arbejde sammen med en mere eller mindre veldefineret mængde data (analyser, værdiarbejde, strategier, forandringsledelsesinitiativer, etc.). Det sætter nogle grænser for, hvor skarpe dine formuleringer skal være. Men omvendt kan det være med til at kridte din bane op, så du ikke skal starte med den frygtede blinkede cursor i øverste venstre hjørne på en helt hvid skærm.

Godt eksempel på en employer branding tagline
Du kan finde en række gode eksempler på gode employer branding taglines i denne diskussion på LinkedIn.

Hvad mener du fx om “We don’t accept applications. Only commitments.” som US Marines bruger? Men kan jo mene, hvad man vil om tonen – men der er ingen tvivl om, at man som modtager hurtigt er klar over, at det her altså er en arbejdsplads, der ikke er bange for at stille krav til sine medarbejdere. Faktisk så lidt bange, at man udnytter det aktivt. Det er også dejligt at se, at US Marines ikke er bange for at bruge en negation i deres employer branding tagline. I stedet for at ihukomme skolelærdommen om de forbudte negativer i overskrifter er det nemlig mere effektivt at skabe et udtryk, der fungerer. Og dét gør det her.