Kommuniker om din arbejdsplads

Begrebet ‘Employer Branding’ er ikke bare et buzzword, men en metode til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere til virksomheden.

Hvis ikke man har de rigtige medarbejdere, skaber man ikke de rigtige ydelser og servicer, og det giver utilfredse – eller slet ingen – kunder. Begrebet ‘Employer Branding’ dækker over at kunne kommunikere om sin virksomhed på en måde, der kan tiltrække og fastholde medarbejdere med lige præcis de kompetencer, der er brug for i virksomheden; hvilket i sidste ende har direkte indflydelse på, om der er sorte eller røde tal på bundlinjen.

“Employer Branding er ikke noget, man kun skal praktisere, når man har rekrutteringsbehov eller -problemer. Ligesom man løbende kommunikerer om sine produkter for at sælge dem til kunderne, skal man også løbende kommunikere om sin arbejdsplads for at sælge den til potentielle og nuværende medarbejdere,” siger Henrik Engelund, der er direktør i og ejer af core:workers, som er et kommunikations- og konsulentbureau med speciale i leder- og medarbejderkommunikation.

“Ingen har rigtig lyst til at være på en arbejdsplads, hvis den ikke er meningsfuld og har en god historie at fortælle. Som medarbejder vil man gerne være en del af en succes – noget der både er sjovt, og hvor man skaber gode resultater sammen. Derfor skal man også aktivt fortælle, hvad der gør virksomheden engagerende og spændende som arbejdsplads. Ellers er man usynlig og tiltrækker kun de medarbejdere, der søger rub og stub,” siger Henrik Engelund, der her giver gode råd til, hvordan man kan gribe Employer Branding an i virksomheden.

Sådan griber du Employer Branding an

Fint dit mål
”Ligesom i al anden strategisk aktivitet, starter man med at finde ud af, hvad målet er. Hvad man ønsker at opnå med sine Employer Branding-aktiviteter. Måske vil man have flere kvalificerede ansøgere, lavere ‘time to hire’ eller flere netværksrekrutteringer. Det kan være, at man bruger for meget tid og for mange penge på at rekruttere, fordi man ikke har det rigtige brand, og derfor har svært ved at komme i dialog med de rigtige kandidater,” siger han.

Find din målgruppe
”Næste skridt er at finde ud af, hvem man er interesseret i at ramme. Nogle specifikke målgrupper er ofte særligt kritiske for virksomheder. Det kan være, at man i virksomheden i stigende grad arbejder med markedsrettet produktudvikling og derfor har brug for flere tekniske sælgere. Det kan også være, at man har brug for svagstrømsingeniører eller andre målgrupper, der er få af. Det er vigtigt at vide, at man ikke kan kommunikere alt til alle. Man skal altså finde ud af, hvem man allerhelst vil i dialog med ud fra hvilke kompetencer, man vil tilføre virksomheden,” siger han.

Find din fortælling
”Det er evident at finde ud af, hvilken fortælling fra virksomhedens side, der er god, og kan engagere de rette medarbejdere. Det handler om at udvikle en grundfortælling, der kan sælge arbejdspladsen på en god, troværdig og kreativ måde. Man kan ikke kede folk til at flytte og forandre sig, så der SKAL være en spændende fortælling, som medarbejdere køber sig ind i,” siger Henrik Engelund.

Find dine kanaler
“Når man har fundet den fortælling, der kan sælge virksomheden, skal man ud med sin fortælling. Her skal man identificere hvilke kanaler, kommunikationsrum og kontaktpunkter, som man møder sin målgruppe i. Det kan være egen hjemmeside, LinkedIn, Facebook, medarbejdermagasiner, nyhedsbreve eller andet. Det handler om at ramme de miljøer og fællesskaber, som målgruppen befinder sig i. Det er en hel videnskab, som kaldes ‘Talent Sourcing & Attraction’,” siger han.

Kom i gang
Ifølge Henrik Engelund er den simple fremgangsmåde mere kompleks at udføre i praksis. “Et klassisk problem hos mange virksomheder er, at de starter med kanalerne, og det er et problem, når man ikke kender sin målgruppe og fortælling endnu. Det kan for eksempel være, at man indrykker en annonce på Jobindex, men har en målgruppe, der kun befinder sig på Facebook eller LinkedIn, fordi de ikke er aktivt jobsøgende. Det er dér, hvor vi ser, at mange af vores kunder har brug for rådgivning. Både til selve målgruppeanalysen, men også til  udvikling af grundfortællingen. Og til at afdække hvilke digitale og sociale medier, de skal være aktive på, for at komme i dialog med målgruppen,” siger han og tilføjer: ”Derudover er det afgørende at involvere egen ledelse og medarbejdere i arbejdet med Employer Branding, så der både er ‘buy in’ opadtil og ambassadørskab.”


Artiklen har været publiceret i Berlingske Media som en del af annoncetillægget ‘Karriere’. Skribent: Simon Kudal.