Tiltræk og engagér de rigtige medarbejdere med god Employer Branding

Et Employer Brand er en virksomheds varemærke som arbejdsplads. Hvad er det vigtigste i Employer Branding? Skulle Henrik Engelund, direktør i kommunikationsbureauet core:workers, opsummere det i kun to ord, ville han vælge ordene “kant” og “troværdighed”. En virksomheds historie om sig selv skal nemlig både skille sig ud og svare til virkeligheden, fastslår han.

Et sted mellem sandheden og løgnen ligger den gode fortælling core:workers er specialister i Employer Branding, og arbejder strategisk med at støtte arbejdsgivere i at tiltrække, motivere og fastholde de rigtige medarbejdere. Firmaet har blandt andet hjulpet virksomheder som ATP, DONG Energy, Microsoft, Netto og Region Midtjylland med at skabe grundfortællingerne bag deres image som arbejdspladser.

“Et sted mellem den nøgne sandhed,som ingen gider at høre, og løgnen, som er svigefuld, ligger den gode fortælling”, siger Henrik Engelund, der understreger, at i en virksomheds fortælling som arbejdsplads skal ord og handling følges ad: “Hvis den måde, du bliver oplevet på, hænger sammen med det, du siger og det, du gør, så har du et godt brand. I bund og grund handler et godt brand om at kunne fortælle om sig selv og at kunne levere på løfterne. Men det handler også om at fortælle med patos om de muligheder og udfordringer, der adskiller arbejdspladsen fra andre. Når vi snakker om Employer Branding, så snakker vi om en virksomheds varemærke som arbejdsplads – en kombination af omdømme, kultur og den historie, man fortæller om sig selv”, opsummerer han.

Vi elsker mandage
Men god Employer Branding er ikke kun afgørende for at tiltrække nye medarbejdere med de faglige og personlige kompetencer, en arbejdsgiver ønsker, forklarer Henrik Engelund. Det er ligeså vigtigt at skabe og vedligeholde et brand indadtil, som giver mening for de medarbejdere, man har, og som de kan genkende i deres dagligdag i virksomheden. Han forklarer, hvordan han selv er meget opmærksom på det i sin egen virksomhed, core:workers:

“Mine folk er meget selvkørende, og jeg bruger også en del freelancere. De skal jo alle købe ind i vores fortælling. Det sørger man selvfølgelig for ved at give dem en retfærdig og attraktiv løn, men også ved at fortælle dem, at det, de gør, har værdi for dem selv som medarbejdere, og det har værdi for vores kunder. Vi fortæller bl.a., at vi elsker mandage – og at vi skaber vækst, engagement og bedre arbejdspladser for vores kunder”

To eksempler på vellykket Employer Branding
Novo Nordisk: “Novo Nordisk har udviklet grundfortællingen om ”Life changing careers”. Den henviser til, at man som medarbejder i Novo Nordisk i den sidste ende er med til at redde eller forbedre livet for patienter i hele verden med diabetes”, forklarer Henrik Engelund. “Men også til, at en karriere i Novo Nordisk kan gøre en stor forskel for dit personlige liv”.

DONG Energy: “Med DONG Energy udviklede vi en fortælling, der bygger på det løfte, der hedder “Energy at Work”. Det betyder, at du konkret arbejder med energi, men også, at du skal komme ind som medarbejder med en høj energi og en høj kapacitet, og at du er med til at skabe den grønne omstilling inden for energiområdet. Da vi skulle udvikle den fortælling, spurgte DONG Energy bl.a. sine egne medarbejdere, hvad der giver dem energi på jobbet”, fortæller han.


Artiklen har været publiceret i Berlingske Media som en del af annoncetillægget ‘Karriereguiden’. Skribent: Camilla Paaske.